Zakupy online stały się codziennością, ale czy bezpieczną?

W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zakupów online. Jest wielu konsumentów, którzy wolą robić zakupy w zaciszu swojego domu, korzystając z komputera, tabletu lub smartfona. Wystarczy kilka kliknięć i to wszystko. W rezultacie wiele firm podjęło kroki, aby zaoferować swoim klientom takie wygodę jakiej nie mogliby doświadczyć podczas zakupów w sklepie. Wśród strategii przyjętych przez firmy znajdujemy wykorzystanie sieci społecznościowych (takich jak Facebook i Instagram). Pojawiają się także newslettery, wprowadzenie usług dostawy. Zawsze nowe rozwiązania i możliwości zatrzymania klientów, a jednocześnie pozyskania nowych.

W 2020 roku, dzięki pandemii wywołanej przez Covid-19 i ograniczeniom ustanowionym przez rząd w celu powstrzymania infekcji, większość Polaków przeniosła swoje zakupy do sieci, w tym zakupy w supermarkecie. Globalny kryzys zdrowotny drastycznie zmienił nawyki konsumentów. Z analizy danych zebranych przez socjologów, mamy do czynienia z zupełnie nowym trendem: konsumenci czują się swobodnie w zakupach online. Wiedząc o tym duże firmy i detaliści dostosowali swoje wieloletnie strategie transformacji cyfrowej w ciągu zaledwie kilku tygodni. Wiele firm korzysta również z tzw. click and collect, na który składa się proces składania zamówienia online, a następnie odbioru towaru w sklepie.

Zwiększona liczba oszustów w Internecie

Ale jak bezpiecznie kupować jednym kliknięciem? Badanie przeprowadzone przez firmę Mastercard oszacowało, że w czasie koronawirusa liczba oszustw cybernetycznych wzrosła o 57%. Podczas miesięcy blokady, w samej Anglii, ponad 16 milionów funtów zostało wyparowanych z powodu oszustw i innych pułapek w sieci. Przynęty pobudzające ciekawość i chęć zakupu są liczne. Pomiędzy danymi wejściowymi wielokrotnego wyboru, urzekającą komunikacją i okazjonalnymi cenami, pozornie przystępnymi, coraz ważniejsze jest dokonywanie świadomych wyborów w celu obrony przed potencjalnymi oszustwami.

Jak wybrać bezpieczne strony – oto cztery złote zasady

W 2020 roku zakupy online zdecydowanie eksplodowały. Wyścig do zakupów w sieci został uznany za najbezpieczniejszy sposób na uniknięcie zgromadzeń i ograniczenie infekcji.

Być może znalazłeś ofertę, której nie możesz przegapić na stronie marki, o której nigdy nie słyszałeś. Jak sprawdzić, czy jest to witryna godna zaufania? Oto kilka kroków, które pomogą Ci ocenić, czy naprawdę warto.

  • Przed wypełnieniem wirtualnego koszyka ważne jest, aby zidentyfikować bezpieczne witryny. Jak je rozpoznać? Strony, na których można robić zakupy i spać spokojnie, bez obawy, że padniesz ofiarą oszustwa, muszą być chronione przez międzynarodowe systemy bezpieczeństwa. Warto wymienić tutaj takie zabezpieczenia  jak ssl i set, rozpoznawalne po symbolu zamkniętej kłódki w pasku adresu.
  • Sprawdź domeny i protokół https witryn. Ale czym jest protokół https? Wskazuje na obecność bezpiecznego połączenia, w rzeczywistości końcowe „s” http oznacza „bezpieczne”. Dlatego przed dokonaniem jakichkolwiek zakupów online sprawdź, czy witryna korzysta z tego protokołu, czy nie. Upewnij się również, że domena jest poprawna. W wielu przypadkach generowane są witryny z domenami bardzo podobnymi do oficjalnych, aby oszukać konsumentów.
  • Kolejnym czynnikiem, którego nie należy lekceważyć, jest wygląd strony. Jeśli treść jest napisana wyłącznie w języku angielskim lub zawiera liczne błędy gramatyczne lub oczywiste omyłki, mogą to być strony, których teksty zostały przetłumaczone automatycznie. Jeśli tak, uważaj na tę witrynę.
  • Kolejna ważna rzecz: zawsze upewnij się, że na stronie znajdują się wszystkie odniesienia, które pozwalają zidentyfikować tożsamość firmy. M.in. numer NIP, numer telefonu stacjonarnego, adres fizyczny z ulicą, numerem i kodem pocztowym oraz inne przydatne dane dla skontaktuj się z marką lub sprzedawcą). Aby dowiedzieć się, czy firma naprawdę istnieje, sprawdź, czy jest zarejestrowana w rejestrze handlowym. Poszukaj też więcej szczegółów na temat reputacji sprzedawcy.

Czytaj recenzje i patrz na nie z przymrużeniem oka

Według ankiety przeprowadzonej przez GUS, przed dokonaniem zakupu online 95% internautów czyta recenzje innych użytkowników, ale tylko 1 na 3 z nich stwierdził, że miały wpływ na jego decyzje o zakupie. Dla wielu użytkowników recenzje stanowią przydatne porady od tych, którzy byli już w stanie przetestować oferowany produkt lub usługę.

Oczywiście warto zapoznać się z opiniami innych użytkowników, aby poznać zalety i wady napotkane przy zakupie lub korzystaniu z określonej usługi. Jednak pamiętaj, że recenzje nie zawsze są zgodne z prawdą. Zwłaszcza te pozytywne. Często strony takie są pomysłowo pisane przez fałszywe profile. Mogą to być współpracownicy specjalnie opłacani przez tę samą firmę. Dlatego czytaj recenzje na różnych stronach, ale nigdy nie ufaj im całkowicie.